Roboty drogowe

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej:

  • S61 na odcinku: od km 0+000,00 do km 19+462,37 (po granicy między działkami 35, 36, 37
    i 38 a działką 39 obręb Tyszki-Nadbory gmina Czerwin oraz po granicy między działkami 128
    a działką 127, obręb Gostery gmina Czerwin),
  • S8 na odcinku: od km 550+515,00 do km 553+500,00

oraz

  • połączenia pomiędzy S61 a DW627 na odcinku: od km 0+000,00 (węzeł Komorowo) do km 3+562,67 (skrzyżowanie z DW627).

W zakres zamówienia wchodzi wykonanie wszystkich prac niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania drogi ekspresowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

W ramach zadania należy zaprojektować i wykonać w szczególności następujące Roboty:

  • budowę drogi ekspresowej S61 i S8,
  • węzły drogowe: „Podborze”, „Komorowo”,
  • koncepcje zagospodarowania Przestrzennego Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): „Sulęcin Z” (MOP I), „Sulęcin W” (MOP I),
  • Obwód Utrzymania Drogowego (OD) z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi – w rejonie węzła „Podborze”, w km drogi S8 ok. 552+600,
  • przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową,
  • budowę dróg innych niż droga ekspresowa, w tym zmianę przebiegu istniejących dróg, w celu przywrócenia naruszonych połączeń drogowych lub zapewnienia dojazdu do nieruchomości,
  • budowę dodatkowych jezdni zlokalizowanych w pasie drogowym drogi ekspresowej,
  • budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
  • skrzyżowania drogi krajowej z linią kolejową- (skrzyżowania należy wykonać zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie
  • przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową,
  • utwardzenie terenu na potrzeby utrzymania,
  • obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową,
  • system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne  i inne,
  • urządzenia ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno–naprowadzającym, zieleń, ogrodzenie drogi ekspresowej, ekrany przeciwolśnieniowe
  • infrastrukturę dla potrzeb obiektów przy drodze ekspresowej zlokalizowaną
    w ciągu drogi ekspresowej, w tym: sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci wodociągowe, sieci i urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne,
  • przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod  i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych i innych,
  • wyburzenia budynków i obiektów budowlanych, rozbiórkę elementów dróg, przepustów i innych
  • sieć teletechniczną na potrzeby Zamawiającego,
  • oświetlenie drogowe,
  • organizację ruchu i urządzenia BRD,
  • oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników w zakresie gwarantującym skuteczne odprowadzenie wody z pasa drogowego
  • po zakończeniu Robót – pełną rekultywację terenów zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, Plac Budowy, drogi tymczasowe, – wykonane na potrzeby Wykonawcy i budowy, oraz wszelkich innych terenów przekształconych przez Wykonawcę w związku z realizacją Kontraktu
  • wykonanie napraw w zakresie przywrócenia dróg, nieruchomości użytkowanych przez Wykonawcę lub budynków uszkodzonych wskutek działań Wykonawcy do stanu technicznego nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy
  • wznowienie/ustalenie/wydzielenie granic pasów drogowych dróg budowanych w ramach inwestycji, znajdujących się w liniach rozgraniczających inwestycji, z uwzględnieniem ich projektowanej kategorii i opracowaniem szkicu przebiegu granic tych pasów drogowych
  • wszelkie roboty wynikające z konieczności podłączenia odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań
  • kompletny, działający System Zarządzania Ruchem,
  • wzmocnienie podłoża gruntowego w zakresie dostosowanym do warunków gruntowo-wodnych, z uwzględnieniem:
    1. właściwości gruntów, skał i materiałów
    2. przewidywanych oddziaływań, które mogą być spowodowane przyłożonymi obciążeniami lub zadanymi przemieszczeniami (np. spowodowanymi ruchami podłoża)
    3. wartości granicznych odkształceń
    4. wymagań określonych w polskich normach
  • uzyskanie na rzecz i w imieniu Wykonawcy wszelkich decyzji derogacyjnych, wymaganych przed przystąpieniem do robót i na etapie realizacji
  • uzyskanie na rzecz i w imieniu Zamawiającego niezbędnych decyzji określających zakres i warunki korzystania ze środowiska, wymaganych na etapie realizacji inwestycji i niezbędnych do oddania inwestycji do użytkowania oraz eksploatacji
  • likwidację na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej istniejącego węzła Łomża na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S8 i DW627
  • likwidację na S8 (odc. Ostrów Mazowiecka – gr. Województwa podlaskiego) istniejącego węzła „Podborze”
  • zaprojektowanie i wprowadzenie rozwiązań na odcinku DW677, przebiegającej w sąsiedztwie S61 (km ok 5+000 – 12+000) w celu ograniczenia potencjalnego skumulowanego oddziaływania tych dróg na ścieżki migracji zwierząt (np. ograniczenia prędkości, znaków – w uzgodnieniu z zarządcą drogi wojewódzkiej)
  • opracowanie, uzgodnienie i założenie (wykonanie) wraz z opisem topograficznym punktów podstawowy system referencyjny, umożliwiający nadanie JNI obiektom inżynierskim
  • rozbiórkę istniejącego korpusu drogowego ze względu na budowę drogi ekspresowej po śladzie istniejącej drogi krajowej

Projektowane parametry drogi ekspresowa S8 i S61

  • Przekrój budowany  – 2×2
  • Przekrój docelowy – 2×2 (2×3 na S8 w rejonie węzła Podborze)
  • Rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna/sztywna (dookreślona przez Wykonawcę na etapie projektu budowlanego)
  • Klasa techniczna – S
  • Prędkość projektowa Vp – 100 km/h
  • Ilość i szerokość pasów ruchu  – 2 x 2 x 3,5 m
  • Pas dzielący wraz z opaskami  – min. 5 m rezerwa pod 3.
  • Pas ruchu dla przekroju docelowego – na zewnątrz (S8 w rejonie węzła Podborze, w zakresie obiektów WD-4/S8/1, WS-1/S61/1,  WD-5/S8/1 szerokość opaski – 0,5 m
  • Pas awaryjny – 2,5 m
  • Szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m (wolna od przeszkód) lub większa, jeśli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji, BRD lub ochrony środowiska
  • Kategoria ruchu – KR 7
  • Obciążenie nawierzchni  – 115 kn/oś
  • Skrajnia pionowa  – 5,0 m
  • Pochylenie poprzeczne*  – 2,5 %

* jezdnie drogi ekspresowej na odcinku prostym w planie powinny mieć pochylenie poprzeczne skierowane na zewnątrz korony drogi

Zasady kształtowania przekroju podłużnego

  • Minimalne odległości między załamaniami niwelety:
  •  – Prędkość projektowa 120 km/h – min 600 m

             – Prędkość projektowa 100 km/h – min 500 m

             – Prędkość projektowa 80 km/h   – min 400 m

  • Pochylenia podłużne drogi ekspresowej

            – Minimalne pochylenie podłużne – 0,3%

           – Maksymalne pochylenie podłużne – 2,5%

  • Zachowanie płynności jazdy i odpowiedniej kompozycji przestrzennej na odcinkach określonych w warunkach technicznych. W celu weryfikacji tego warunku należy wykonać i przedstawić wizualizację, pozwalającą Zamawiającemu na ocenę spełnienia ww. wymagań

Wymagania w zakresie przejazdów awaryjnych:

  • Odstępy od 3 do 4 km
  • Konstrukcja nawierzchni taka jak jezdni głównej ( 158, pkt 3 warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie)
  • Nośność nawierzchni jak dla jezdni głównej
  • Długość przejazdu – 90 m
  • Konstrukcja barier umożliwiająca szybki i łatwy demontaż oraz bezpieczny przyjazd

Wymagania w zakresie węzła „Podborze”

Droga ekspresowa S8 będzie krzyżować się z drogą ekspresową w km 0+000 i przebiegać pod drogą ekspresową S61. Wykonany węzeł zapewni relacje Warszawa – Białystok – Łomża. W obrębie drogi ekspresowej należy uwzględnić konieczność przebudowy drogi S8 na długości nie mniejszej 3000 m. Skrzyżowanie drogi ekspresowej S8 z drogą ekspresową S61 należy wykonać w postaci węzła typu WA „koniczyna”, z elementami łącznic bezpośrednich.  W ramach korekty przebiegu drogi ekspresowej (przebudowy drogi ekspresowej) należy zapewnić prowadzenie ruchu pieszo-rowerowego poza jezdnią

  • Liczba jezdni (na drodze ekspresowej krzyżującej się z S) – 2
  • Przekrój budowany – 2×2
  • Przekrój docelowy  – 2×2 (S61), 2×3 (S8 w węźle Podborze)
  • klasa techniczna – S
  • prędkość projektowa Vp – 100 km/h
  • szerokość pasów ruchu – 3,5 m
  • pas dzielący wraz z opaskami – 5 m
  • rezerwa pod 3. Pasy ruchu dla przekroju docelowego – 2×3 (na zewnątrz dla S8 w węźle Podborze, w zakresie  obiektów WD-4/S8/1, WS-1/S61/1,  WD-5/S8/1
  • szerokość opaski zewnętrznej – 0,5 m
  • pas awaryjny  – 2,5 m
  • szerokość pobocza gruntowego  – 0,75 m (wolna od przeszkód) lub większa, jeśli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji,  BRD lub ochrony środowiska
  • rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna/sztywna 
  • kategoria ruchu – KR 7
  • obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
  • skrajnia pionowa – 5,0 m
  • szerokość infrastruktury dla pieszych i rowerzystów

Wymagania w zakresie węzła  „Komorowo”

Droga wojewódzka nr 627 będzie krzyżować się z drogą ekspresową S61 w km 6+048,15 i przebiegać nad drogą ekspresową S61. Droga wojewódzka nr 627 powinna mieć tylko jeden przebieg, tj. poprzez zaprojektowany nowy odcinek i następnie od węzła Komorowo do m. Ostrów Mazowiecka wspólny przebieg z drogą ekspresową S61. Wykonany węzeł zapewni relacje Ostrołęka – Ostrów Mazowiecka – Łomża. W obrębie drogi ekspresowej należy dokonać korekty przebiegu drogi wojewódzkiej na długości nie mniej niż 3,563 km. Skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 627 z drogą ekspresową należy wykonać w postaci węzła typu WB „trąbka”.

  • klasa techniczna – G
  • prędkość projektowa Vp – 60 km/h
  • ilość i szerokość pasów ruchu – 2  x  3,5 m
  • szerokość opaski zewn. – nie dotyczy
  • szerokość pobocza gruntowego – 1,50 m (wolna od przeszkód) lub większa, jeśli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji,  BRD lubochrony  środowiska
  • kategoria ruchu – KR 4
  • obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
  • rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna
  • skrajnia pionowa – 5,0 m
  • szerokość infrastruktury dla pieszych i rowerzystów – nie dotyczy

Odwodnienie drogi

Dla celów właściwego i sprawnego funkcjonowania odwodnienia należy zaprojektować i wykonać system odwodnienia drogi, w tym m. in. przepusty pod drogą ekspresową, łącznicami, drogami bocznymi krzyżującymi się z drogą ekspresową, drogami wewnętrznymi, jezdniami do obsługi terenów przyległych, oraz wjazdami awaryjnymi na drogę ekspresową, zbiorniki retencyjnymi i retencyjno-infiltracyjne itp.